mindre egenkapital

Magazine
Go Back   Computer Juice > Computer Software > Linux og alternative OS

Register

Linux er en nybegynner guide

Reply

Thread Tools
Old 4de Feb 2008, 15:28
Donor Group

Default Linux er en nybegynner guide

hei, jeg gjør denne tråden som jeg har selv nettopp slått til linux, og ønsker å forklare til andre det tok meg et par dager å finne ut
  • Hvorfor ville du vil bruke Linux?
    Linux er et operativsystem uten grenser, kan det være fullt tilpassede deler av oss kan endres for å møte brukernes preferanser.
"I en verden uten vegger og gjerder som trenger vinduer og porter?"
Linux er den raskeste operasjonelle plattform tilgjengelig for allmennheten, grunnen til dette er at linux er sammensatt av mange forskjellige programmer som fungerer sammen i stedet for en stor haug av programmer fungerer som en.
Den stadig økende populariteten til linux har ført til alle nye distribusjon og slipper å bli bedret seg dramatisk.
Hvis du tror at linux er kun for nerder er du feil, det franske politiet nå bruke ubuntu så vel som alle skoler i Russland erstatte Windows med Ubuntu

HVA ER EN DISTROBUTION?
2.

her er en liten kodebit tok jeg fra wiki, im sikker på at det kan forklare det mye bedre enn jeg kan
"A Linux-distribusjon, Ofte bare distribusjon eller distro, Er medlem av Linux familie Unix-liknende datamaskin operativsystemer. Slike systemer er bygget fra Linux-kjernen og diverse andre pakker, for eksempel X Window System og programvare fra GNU-prosjektet. Distribusjoner optimalisert for størrelsen har en tendens til å bruke mer kompakte alternativer som busybox, uclibc eller dietlibc. Det er over tre hundre Linux, som alle er implementeringer av Linux-operativsystemet.

Fordi de fleste (om ikke alle) av kjernen og støtte pakkene er en kombinasjon av fri programvare og åpen kildekode, Linux-distribusjonene har tatt en rekke former - fra fullt kjennetegnet desktop og server operativsystemer til minimal miljøer (typisk for bruk i embedded systemer, Eller for oppstart fra en diskett). Bortsett fra enkelte tilpasset programvare (som montører og konfigurasjon verktøy) en "distro" bare refererer til et spesielt utvalg av programmer gift med en spesielt sammensatt kjernen, slik at det "out-of-the-box" evner oppfyller de fleste behov av sin spesielle sluttbrukerstøtte base.
Det er nå over tre hundre Linux prosjekter i aktiv utvikling, stadig revidere og forbedre sine respektive fordelinger. Man kan skille mellom kommersielt støttet distribusjoner, som Fedora (Red Hat) SUSE Linux (Novell) Ubuntu (Kanonisk Ltd), Og Mandriva Linux og lokalsamfunnet distribusjoner som Debian og Gentoo. Rutinene for montering og testing en distribusjon før utgivelsen har en tendens til å bli mer forseggjort jo større brukergruppe. "

Windows og Linux?
3.

skal jeg holde vinduer?
Jeg anbefaler at du gjør det før du er helt komfortabel med linux.
og definitivt beholde det hvis du er en seriøs gamer
Jeg vil alltid holde vinduer som det er programmer som jeg vil bruke som linux skrånende.
sette opp en dobbeltoppstart og da har du det beste fra begge verdener.

SPILL
4.

Kan jeg spillet på linux?
ja du kan bruke programmer som vin eller cedega
Vin er en mer for å kjøre all round-programmer, og kjører en stor mengde windows programmer som Photoshop, bildet klart og mange flere
cedega er for spillere, det har et stort spill kompatibilitet og er et revolusjonerende steg for sal i spill for Linux
Men windows er definitivt bedre enn linux for spill, men hvis du er en lett spill og spill på cedega / vinkart linux bli fine

Prøv før du ..... få den gratis
5.

Kan jeg prøve før jeg forplikte?
den geniale ting du kan!
Mange Linux-distribusjonene har en live cd, dette betyr at du kan starte opp fra denne cd og kjøre operativsystemet fra disken uten å installere. Selv om denne funksjonen ikke tillater full bruk av programmer som det lar deg prøve ut programmet før du installerer den på hard-stasjonen.

DOWNLOAD
6.

Hvordan kan jeg få linux?
Når du har valgt hva linux du ønsker (i skal dekke dette senere), kan du installere den ved å gå til distribusjoner nettside, laster ned ISO-filen (live cd) og montere den på en disk, og deretter starte fra platen ved å sette den som primær boot enhet i bios.
du kjører fra live cd og på skrivebordet skal det være et ikon sier installere, klikker på denne og følg fremgangsmåten. Dens så lett!
noen distribusjoner kanskje ikke dette alternativet, og det kan hende du må starte fra den innledende teksten skjermen. dette bør være rett frem selv for nybegynneren.

DISTRO'S
7.

hva fordelingen er for meg?
Det finnes mange distribusjoner å velge fra når det kommer til linux
De har alle fordeler og ulemper
de vanligste fordelingene er
ubuntu - enkle, populære og kraftige
kubuntu - ubuntu med kde
Mandriva - bruker kde, miste popularitet, men fortsatt en solid distro
åpne SuSE - støttet av Novell, enkel å bruke
PC linux OS - best for absolutt datamaskinen beginners, kde
Gentoo - hovedsakelig source applikasjoner for avanserte brukere
Slackware - lengste kjører distro, sterk følgende
fedora - 4th i distro se, kde
xubuntu - Ubuntu med XFCE
til å velge å bruke denne test men bare som en veiledning linje
for en nybegynner anbefaler jeg enten Ubuntu eller PC linux OS, både er brukervennlig og enkelt å bruke

Interfaces
8.

hva er gnome, kde og XFCE
disse grensesnittene som Linux-bruker, for eksempel kubuntu, ubuntu og xubuntu er alle stort sett det samme bortsett fra grensesnittet i internals er de samme, men det er noen forskjeller
kde - polert fra starten althaugh menyen redigering er besværlig dette vil bli løst i kde4 som er tilgjengelig nå, med den nye Hardy Heron alpha for ubuntu, gnome er mindre polert men lar deg kjøre awn (mac som dock) og XFCE er bedre for beskjedne maskiner som det tar opp mindre systemressurser. det er lett å installere en annen desktop miljøet så du er aldri forpliktet til bare én, i øyeblikket har kde og gnome installert og elsker dem begge. du bare velge hva du ønsket ved oppstart.
Her er noen skjermbilder av de ulike grensesnitt
Gnome - Dette er min desktop
kde
XFCE
huske alle de overstående skjermdumper er ikke "lager" brukerne har customises dem for deres preferanser som det er utrolig lett på linux. kan du tilpasse alt fra påloggingsskjermbildet til ikoner.

Installerer programvare
9.

installerer den samme på linux som på windows?
Svaret er nei
med linux det er noen måter å installere filer

1. en pakke, kan dette gjøres ved å gå til pakken manager og søke etter navnet på programmet du ønsker å laste ned og installere dette er mye det samme som å gå til Legg til / fjern programmer, og du kan velge en kategori og bla etter en nyttige programmet holdes i registeret (server på Internett som er vert for programmet pakker for enkelt laste ned og installere)

2. kompilere kildekoden, dette kan høres skremmende, men det er virkelig ikke. dette er gjort ved å laste ned kildekoden (vanligvis komprimert) / utpakking til desktop / kjøre terminal (som ledetekst) / navigere til katalogen
Hvis du pakket ut til skrivebordet vil dette være cd "Desktop / <filnavn>"
* utelukker tale merker "i koden
deretter skrive ". / config" - dette vil få opp masse rulle teksten når teksten er ferdig og du ikke ser noen feilmeldinger
skriv "make" - følg ovenfor hvis ingen feilmeldinger vises
skriv "sudo" make install
Det er det programmet er installert, når du har gjort dette noen ganger blir det andre natur

3. sudo apt-get install, skriver du bare dette i terminalen etterfulgt av navnet på pakken til å installere, vil du bli spurt om du vil fortsette type y og trykk Enter

mest 3dje parts programmer vil være i kildekoden selv om noen er kompilert inn. deb filer (ubuntu) og rpm-filer (cent os og RedHat) mening alt du trenger å gjøre er å sette filen for å åpne med pakken når du laster ned (dette bør automatic) og følg instruksjonene.

Tilsvarende SOFTWARE

på Linux er det mange programmer som er likeverdige med sine vinduer counter del så vær bekymret hvis du trenger å skrive opp et dokument, regneark, database og presentasjon alt dette kan gjøres på åpne kontor som er like god som MS Word og gratis ! Den kan lagre filer i alle format, så det skal ikke være noen problemer med kompatibiliteten.
også for alle iPod-brukere, kan du spille av m4a filer i de fleste linux musikkavspillere og synkronisere iPod med dem

Windows-programmer som kjører på linux

takket være et flott program kalt vinen vi nå kan kjøre Windows programmer på Linux, en av de nyeste kjøre problemfritt på Linux er Photoshop CS2 og Dreamweaver (takk til Googles finansiering). for mer informasjon om programmene som vil jobbe med vin, ta en titt her

LES* Jeg anbefaler linux for folk som er trygg med datamaskiner samt nybegynnere kan det være vanskelig til tider og jævla høyre forvirrende, blir det en liten tekst installasjon og du er nødt til å bruke noen enkle kommandoer når du setter opp, ikke gjør t slite dette er enkelt og det er massevis av hjelp på nettet. Når du forstå konseptet sitt er en bris fra da av og du vil lene å elske linux livet *

hvis du har spørsmål kan du gjerne spørre, og jeg vil gjerne hjelpe

Her er en video av min stasjonære og linux i all sin skjønnhet
http://uk.youtube.com/watch?v=_e7c2LPUwR0

Min System: Cewy er rart macine

Prosessor (er):
Intel Core 2 Quad q6600@3.2Ghz
Hovedkort:
asus p5q deluxe
RAM-minne:
4 gig ocz 1066MHz SLI
Graphics Card (s):
nvidia evga 8800 ultra ko
Lydkort:
onboard
Harddisk (er):
750 gig Seagate, 32meg cache
Optisk stasjon (er):
3 asus dvd forfattere, LightScribe
Case / PSU:
Lian-li armoursuite PC-p60
Cooling:
tuniq tårn
Nettverk / Internett:
Dual Gigabit LAN-porter
Skjerm (er):
24 "dell 2408wfp
Operating System (s):
winfail vista 64 | ubuntu / ARCH linux
Old 4de Feb 2008, 17:24
Donor Group

Hei

Et utmerket guide, er jeg sikker på at det vil hjelpe mange mennesker.

Well done!

Leo
Old 5te Feb 2008, 01:09
Donor Group

takk
Old 27th Mar 2008, 13:45
Donor Group

# oppdatert #!
Old 9 april 2008, 02:35
Donor Group

Cewy, noe av det du skrev er særlig Ubuntu bare. (sudo, apt-get særlig)

su er ganske standard. Dersom du gir root login og passord, kan du også bruke su i Ubuntu. Problemet med sudo er at den ber din passord, ikke roots.

apt er ikke den eneste pakken manager der ute. Bare Debian distros bruke det.
Min unslung Linksys filserver bruker ipkg.
rpm er vanlig på andre distros, f.eks SuSE

Bra artikkel om!

Old 9 april 2008, 02:38
Donor Group

Jeg er klar o det men jeg er bare kjent med apt-get, jeg har rød lue basert distros men jeg har aldri brukt pakken manager
IMO Debian basert distro's er det beste (for generell desktop bruk)
Old 30nde Jan 2009, 15:06
Medlem Group

Nice guide, svært detaljert: D
Old 5 juli 2009, 18:41
New Member Group

Kjenner du noen PDF-fil for linux nybegynnere? Det jeg trenger er en PDF-fil slik at jeg kan ta det med hjem hvor jeg ikke har internett.

Takk ...
Old 5 juli 2009, 22:40
New Member Group

Linux hjelp er overalt ... Best å søke etter PDF av Linux distro ... eller kjøpe en linux bok som følger med distro du velger. Amazon har em ganske billig.
Old 5 juli 2009, 22:41
New Member Group

Ser frem til neste Linux for dummies innlegg!
Reply

Register

Hugseliste

Lignende Tråder
Tråd Tråd startet Forum Svar Siste innlegg
Debugging BSOD med WinDbg for Beginners Del 1: Komme alle Bits Desertfish Windows-operativsystemer 1 22 september 2009 04:06
Linux-guide for nybegynnere, Intermediates og avanserte brukere. oobrokensilence Linux og alternative OS 0 26 juli 2009 17:18
Er det en Linux Distro Det lærer deg Linux pest79456 Linux og alternative OS 2 23 april 2009 13:26
Network guide hjelp solotekk Nettverk, modem og VoIP 2 25 mars 2008 11:01
Gode ressurser for nybegynnere? Kobolt Web Design, hosting & SEO 1 21 oktober 2006 18:57
Thread Tools

Arabic Bulgarian Chinese (Simplified) Chinese (Traditional) Croatian Czech Danish Dutch English Finnish French German Greek Hebrew Hungarian Italian Japanese Korean Latvian Lithuanian Norwegian Polish Portuguese Romanian Russian Serbian Slovak Spanish Swedish Thai Turkish Ukrainian

Copyright © 2006 - 2009 Computer Juice.