![]() |
|
| ||||||||||||
| ||||||||||||
| hej, jag gör denna tråd som jag har mig själv just förvandlats till linux och vill förklara för andra vad som tog mig ett par dagar för att räkna ut
Linux är den snabbast operativa plattform tillgänglig för allmänheten, anledningen till detta är att Linux är sammansatt av många olika program att arbeta tillsammans i stället för ett stort upplag av ansökningar arbeta som en. Den växande populariteten för Linux har lett till att varje ny distribution och släpp förbättras dramatiskt. Om du tror att Linux är bara för nördar du har fel, den franska polisen nu använda ubuntu liksom alla skolor i Ryssland ersätta Windows med Ubuntu VAD ÄR EN DISTROBUTION? 2. här är en liten snutt jag tog från wiki, im säker på att det kan förklara det mycket bättre än vad jag kan "A Linux, Ofta helt enkelt distribution eller distributioner, Är medlem i Linux familj Unix-liknande dator operativsystem. Sådana system är byggda från Linuxkärnan och diverse andra paket, såsom X Window System och mjukvara från GNU-projektet. Distributions optimerade för storlek tenderar att använda mer kompakt alternativ som busybox, uclibc eller dietlibc. Det finns över trehundra Linux-distributioner, som alla implementationer av Linux operativsystem. Eftersom de flesta (om inte alla) av kärnan och stödja paket är en kombination av fri programvara och öppen källkodLinux-distributioner har vidtagit en mängd olika former - från Fullt utrustad desktop och server operativsystem till minimal miljöer (typiskt för användning i inbyggda systemEller för uppstart från en diskett). Bortsett från vissa anpassade program (t.ex. installatörer och konfigurationsverktyg) en "distributioner" bara som en hänvisning till ett särskilt sortiment av ansökningar gift med en särskilt sammanställts kärna, så att dess "out-of-the-box" förmåga uppfyller de flesta behov av sina specifika slutanvändaren bas. För närvarande finns över tre hundra Linux projekt i aktiv utveckling, ständigt revidera och förbättra sina distributioner. Man kan skilja mellan kommersiellt backas distributioner, t.ex. Fedora (Red Hat) SUSE Linux (Novell) Ubuntu (Canonical Ltd), Och Mandriva Linux och gemenskap distributioner såsom Debian och Gentoo. Förfarandena för montering och test av en distribution innan release tenderar att bli mer omfattande ju större användarbas. " Windows och Linux? 3. ska jag hålla fönstren? Jag rekommenderar att du gör tills du är helt bekväm med Linux. och definitivt behålla den om du är en seriös spelare Jag kommer alltid hålla fönster som det finns program som jag vill använda linux rälsförhöjning. inrätta en dual boot och så har du det bästa av två världar. SPEL 4. kan jag spel på linux? ja du kan använda program som t.ex. vin eller cedega vin är en mer för att köra runt och driver ett stort antal Windows-program såsom Photoshop, bilden klar och många fler cedega är för spelare, det finns ett stort spel kompatibilitet listan och är ett revolutionerande steg för Ward i spel för Linux Men fönstren är definitivt bättre än linux för spel, men om du är en ljus spelare och ditt spel är på cedega / vinlistan linux kommer bli bra Prova innan du ..... få det gratis 5. Kan jag testa innan jag begår? den geniala är att du kan! många Linux-distributioner har en live cd, detta innebär att du kan starta upp från denna CD och kör operativsystemet från skivan utan att installera. även om denna funktion inte tillåter ett fullt utnyttjande av de ansökningar som det kan du prova programmet innan du installerar den på en hård-disk. LADDA NER 6. Hur kan jag få linux? När du har valt det linux du vill (jag kommer att ta upp detta senare) kan du installera det genom att gå till utdelning hemsida, ladda ner ISO-filen (Live CD) och montera den på en disk och sedan starta från skivan genom att ställa Det primära boot enhet i bios. du kör från Live CD och på skrivbordet bör det finnas en ikon att säga installera, klicka här och följa instruktionerna. Dess så lätt! Vissa distributioner får inte ha denna möjlighet och du kanske måste starta från den ursprungliga texten på skärmen. Detta bör vara rakt fram även för oerfarna användare. Distributioner'S 7. vilken distribution är för mig? Det finns många distributioner att välja mellan när det gäller linux de har alla för-och nackdelar de gemensamma distributioner är Ubuntu - enkla, populära och kraftfulla kubuntu - ubuntu med kde Mandriva - använder kde, förlora popularitet men ändå en fast distributioner öppna SUSE - backas upp av Novell, enkel att använda st linux OS - bäst för absoluta dator nybörjare, kde Gentoo - mestadels källkod, för avancerade användare Slackware - längsta kör distributioner, starka följande Fedora - 4:e i distributioner titta, kde xubuntu - ubuntu med xfce som hjälper dig att välja använda denna test men endast som en guide line för en nybörjare rekommenderar jag antingen Ubuntu eller PC Linux OS, både är användarvänlig och enkel att använda GRÄNSSNITT 8. vad är gnome, kde och xfce dessa gränssnitt som Linux använder, till exempel kubuntu, ubuntu och xubuntu alla är ganska lika förutom gränssnittet, den inre är samma men det finns vissa skillnader kde - polerat från början althaugh menyn redigering är besvärande detta kommer att fastställas i kde4 som finns nu med den nya Hardy Heron alpha för ubuntu, gnome är mindre polerat, men kan du köra aWN (mac liknande docka) och xfce är bättre för blygsam datorer eftersom det tar mindre systemresurser. Det är lätt att installera en annan skrivbordsmiljö så att du aldrig att bara en, jag har för närvarande kde och gnome installeras och älskar dem båda. du bara välja vad du vill ha i början av processen. Här är några skärmdumpar av olika gränssnitt Gnome - Detta är mitt skrivbord kde xfce komma ihåg alla ovanstående skärmdumpar inte är "lager" användare har customises dem för deras preferenser när det är otroligt lätt på Linux. Du kan skräddarsy allt från inloggningsskärmen till ikoner. Installation av programvara 9. installerar samma på Linux som på Windows? svaret är nej med Linux finns det några sätt att installera filer 1. ett paket, detta kan göras genom att gå till pakethanteraren och söker efter namnet på programmet du vill ladda ned och installera, det är ungefär samma som att gå till Lägg till eller ta bort program och du kan välja en kategori och bläddra till användbara program som hölls i ett arkiv (server på nätet som är värd ansökan paket för att enkelt ladda ner och installera) 2. kompilera källkod, detta kanske låter skrämmande men det är verkligen inte. Detta är helt enkelt gjort genom att ladda ner källkoden (vanligen komprimerad) / utvinna till skrivbordet / run terminal (som kommandoprompten) / navigera till den katalog om du extraheras till skrivbordet detta blir cd "Desktop / <filnamn>" * utesluta tal varumärken "i koden sedan skriva ". / config" - detta kommer att sätta upp massor av rulla texten när texten är klar och du inte ser några felmeddelanden typ "göra" - följ ovan om inga felmeddelanden visas type "sudo" make install det är det programmet är installerat, när du har gjort det några gånger blir det andra natur 3. sudo apt-get install, skriv detta i terminalen följt av namnet på det paket att installera, du kommer att bli frågad om du vill fortsätta typ y och tryck på Retur de flesta 3: e parts program kommer att vara i källkoden, även om vissa är kompilerade in. deb-filer (Ubuntu) och rpm-filer (cent os och RedHat) avses alla du behöver göra är att ställa in filen för att öppna med pakethanteraren när du hämtar (detta bör ske automatiskt) och följ instruktionerna. LIKVÄRDIGA PROGRAMVARA på Linux Det finns många program som är likvärdiga med de egna fönster motverka del så orolig om du behöver skriva in ett dokument, kalkylblad, databas och presentation allt kan ske på öppna kontor som är lika bra som MS Word och fri ! Det kan spara filer i valfritt format, så det bör inte finnas några problem med kompatibilitet. även för alla iPod-användare kan du spela upp m4a filer i de flesta Linux-musikspelare och synka din iPod med dem ![]() Windows-program som körs på Linux tack vare ett fantastiskt program som kallas vin vi nu kan köra Windows-program på Linux, ett av de nyaste tillägg för att köra utan problem på Linux är Photoshop CS2 och Dreamweaver (tack vare Googles finansiering). för mer info om program som kommer att arbeta med vin ta en titt här LÄS* Jag rekommenderar Linux för människor som är övertygade med datorer såväl som nybörjare kan det vara svårt ibland och förbannade rätt förvirrande, det kommer att bli en liten mängd text installation och du kommer att använda några enkla kommandon när du ställer in, gör t GNAGA detta är enkelt och det finns massor av hjälp på nätet. När du förstå begreppet dess är en bris därefter och du kommer att luta sig att älska Linux levnadssätt * om du har några frågor är du välkommen att fråga, och jag hjälper gärna till nedan är en video av skrivbordet och Linux i all sin skönhet http://uk.youtube.com/watch?v=_e7c2LPUwR0 Mitt System: Cewy s undrar macine
|
|
| |||
| |||
| Hej En utmärkt guide, jag är säker på att det kommer att hjälpa många människor. Bra gjort! Leo |
|
| |||
| |||
| tack |
|
| |||
| |||
| # uppdateras #! |
|
| |||
| |||
| Cewy, en del av vad du skrev är särskilt Ubuntu bara. (sudo apt-get i synnerhet) su är ganska standard. Om du ger root inloggning och ett lösenord kan du även använda su i Ubuntu. Problemet med sudo är att den begär din lösenord, inte roots. apt är inte det enda pakethanteraren ute. Endast Debian distros använda. Min unslung Linksys filserver använder ipkg. rpm är gemensamma för andra distros, t.ex. SUSE Bra artikel dock!
__________________ Jag tror att jag är en signatur därför jag finns! Jag tror att en högre som har mig som en signatur ... |
|
| |||
| |||
| Jag är medveten om detta men jag är bara bekant med apt-get, jag har röd mössa baseras distros, men jag har aldrig använt pakethanteraren imo debian baserade distributioner's är det bästa (för allmän skrivbordet användning) |
|
| |||
| |||
| Nice guide, mycket detaljerade: D |
|
| |||
| |||
| Vet du någon PDF-fil för Linux-nybörjare? Vad jag behöver är en PDF så jag kan ta det hem där jag inte har någon internetuppkoppling. Tack ... |
|
| |||
| |||
| Linux hjälp finns överallt ... Bäst att söka efter dina PDF av Linux distributioner ... eller köpa en linux bok som levereras med distributioner av dina val. Amazon har em ganska billigt. |
|
| |||
| |||
| Ser fram emot nästa Linux for dummies post! |
![]() |
|
| Komihåglista |
Liknande Trådar | ||||
| Tråd | Thread Starter | Forum | Svar | Senaste Inlägg |
| Avlusa BSOD är med windbg för nybörjare Del 1: Att få alla bitar | Desertfish | Windows-operativsystem | 1 | 22 september 2009 04:06 |
| Linux-guide för nybörjare, Intermediärer och avancerade användare. | oobrokensilence | Linux & Alternativa OS | 0 | 26 juli 2009 17:18 |
| Finns det någon Linux-distributioner som lär Du Linux | pest79456 | Linux & Alternativa OS | 2 | 23 april 2009 13:26 |
| Network guide hjälper | solotekk | Nätverk, Modem & VoIP | 2 | 25 mars 2008 11:01 |
| Bra resurser för nybörjare? | Kobolt | Web Design, Hosting & SEO | 1 | 21 oktober 2006 18:57 |
| Thread Tools | |
| |