![]() |
|
| |||
| |||
| http://www.pcworld.com/businesscente...ia_phones.html PARIS (Reuters) - världens största mobiltelefontillverkare maker Nokia Oyj förväntar sig den roll som Linux operativsystem i sin produktportfölj för att öka den roll som Internet-fokuserade enheter växer, tjänstemän sagt. Linux har hittills haft liten framgång på mobiltelefoner, men dess roll är att öka eftersom fler nya Linux-baserade modeller når marknaden, medan Google Inc gav det en omröstning om förtroendet genom att använda det för att bygga sin Android-plattformen på. Nokia själva har använt Linux i flera år i sin Internet tabletter, stora telefon-liknande produkter som används för att komma åt Internet på resan, men som inte kräver funktionalitet. "Vi kommer att utöka detta område, och vi anser att den roll som Linux kommer att öka", säger Nokias talesman Kari Tuutti. Linux är den mest populära typen av öppen källkod operativsystem som är tillgängliga för allmänheten som skall användas, reviderad och delat - vilket betyder att den har en stor developer community som kan leda till mer attraktiva program och lägre kostnader för till exempel Nokia. Nokia har använt tabletterna att rikta teknik-kunniga konsumenter eller stöd framväxande teknik som WiMAX. "Det ska bli oerhört viktigt" Nokias finansdirektör Rick Simonson berättade en investerare konferens på frågan om den roll som Linux-baserade tabletter. Han sade att bolaget har varit att utveckla nästa generation av Linux-baserade produkter, som börjar komma till marknaden. Marknaden för mjukvaruplattformar för mobiltelefoner leds av Nokias S60, bygger på operativsystemet Symbian, långt före Microsofts Windows Mobile. Men många mobila industrin tungviktare, bland annat Vodafone, Motorola, NTT DoCoMo, Samsung Electronics, Huawei och LG Electronics har anslutit Linux allianser. Linux leverantörerna tjäna pengar sälja förbättringar och tekniska tjänster och Linux konkurrerar direkt med erbjudanden från Microsoft, som för sina Windows-program och motsätter sig fritt dela med sig av sin kod.
__________________ Jag tror att jag är en signatur därför jag finns! Jag tror att en högre som har mig som en signatur ... |
|
| |||
| |||
| yeah! gå Nokia! Jag skulle installera det på min telefon om den endast tillgänglig om den stöds officiellt av Nokia, och om den wouldnt förstöra garantin ... gobuntu redan på mobila enheter! ^ ^ Ett annat problem är programvaran är kompatibel för S60 ... lämpligt. sis-filer är redan svårt att hitta. hur mycket mer om OS ändrades, starta om "biblioteket framsteg" ... vilket innebär att det kommer att bli mindre kompatibla programvaror och vi måste vänta ett tag för det här biblioteket för att expandera ... Finns det någon med?? |
![]() |
|
| Komihåglista |
Liknande Trådar | ||||
| Tråd | Thread Starter | Forum | Svar | Senaste Inlägg |
| Hej Jag kommer från Richard med nya mobiltelefoner i uk | fonecctv | Presentera dig här | 1 | 15 november 2007 01:04 |
| Mobile CPU power | Zathura | Processorer, moderkort & RAM | 5 | 1 august 2007 20:10 |
| Telefoner | Dev0115 | Off Topic Discussion | 21 | 30 april 2007 15:08 |
| Norton Antivirus och mobiltelefoner | login_beta23 | Virus, spionprogram och säkerhet | 1 | 30 mars 2007 21:59 |
| Mobiltelefoner | BlueEew | Off Topic Discussion | 5 | 18 mars 2007 05:16 |
| Thread Tools | |
| |