mindre kapital

Magazine
Go Back   Computer Juice > Computer Software > Linux & Alternativa OS

Register

Microsoft försöker döda Linux Eee PC

Reply

Thread Tools
Old 14 maj 2008, 03:09
Givargruppen

Default Microsoft försöker döda Linux Eee PC

Microsoft är att erbjuda stora rabatter på priset på Windows XP till billig laptop beslutsfattare, eftersom det syftar till att se ut hotet från Linux i budgeten marknaden. Ultra låg budget laptops såsom Eee PC har traditionellt skeppas med Linux i ett försök att hålla locket på kostnaderna.

Men under de senaste månaderna Microsoft har intensifierat sina ansträngningar att få Windows används på sådana maskiner, slående behandlar Eee PC maker Asus och OLPC-projektet.

Nu företaget är berett att erbjuda alla billiga bärbara beslutsfattare en rabatt på Windows XP Home licens. Microsoft debiterar persondatortillverkare $ 26 (£ 13) att ha Windows XP Home förinstallerat på billiga maskiner som säljs i emergingmarkets och $ 32 (£ 16) för dem som säljs i utvecklade marknader, enligt dokument som betraktas av den amerikanska tidskriften, PC-världen. Och tillverkarna kunde få så mycket som $ 10 mer ut av dessa priser om de är berättigade till Microsofts marknadsutveckling systemet kan sänka priset på XP-licens till så lite som några pounds.

Hela artikeln här.

Old 14 maj 2008, 03:17
Administrator Group

Jag trodde hela försäljningsargument för en Eee PC var det storlek, inte kostnad.

Och om beslutsfattare börjar minska storleken på maskiner till mer EEE standarder sedan specs kommer inte att köra XP ändå.

Mitt System: Hybr! D

Processor (s):
AMD Turion 64 X2 TL-64 2.2GHz
Moderkort:
HP nForce 560
RAM Minne:
2GB DDR2 PC2-5300
Grafikkort (s):
Nvidia 7150M Flygburet Integrerad
Ljudkort:
5.1 Ombord Integrerad
Hårddisk (s):
250GB 5400RPM SATA300
Optisk enhet (er):
18x CD / DVDRW-DL ATA
Mål / PSU:
Lager HP
Kylning:
Lager HP
Nätverk / Internet:
10/100 Nic / 10 MB Virgin Cable
Monitor (s):
17 "WXGA + HD BrightView Widescreen
Operating System (s):
Windows 7 Ultimate 32Bit
Old 14 maj 2008, 03:59
Givargruppen

Jag tror Microsofts please är att få människor att köpa Windoze eftersom de vet det redan. På så sätt försäljning av Linux-versioner kommer att drabbas. (Kväva den innan den blir en lavin, blanda metaforer!)

Jag håller med, om de kan få XP för att köras på spec så varför har de tvingade resten av oss att uppgradera till superdatorer?

Old 14 maj 2008, 04:25
Givargruppen

Jag skulle inte bli förvånad att se "Micro Vista" visas i en butik nära dig mycket snart

Mitt System: Hem Bygg

Processor (s):
AMD 64 x 2 Dual Core 5200 + 2.60GHz
Moderkort:
Asus m2v Rev 1.
RAM Minne:
4GB (3.25gb synligt)
Grafikkort (s):
NVIDIA GeForce 7300 GS
Ljudkort:
5.1 Reatek ombord
Hårddisk (s):
250 GB SATA & 400GB SATA
Optisk enhet (er):
Pioneer 110 x 2
Mål / PSU:
Lager / 550w Silent
Kylning:
Lager
Nätverk / Internet:
10/100 Nic / 20MB Virgin Cable
Monitor (s):
Fujitsu Siemens 22 "TFT WS
Operating System (s):
Vista Ultimate x32/Windows 7 x64
Old 15 maj 2008, 02:51
Givargruppen

Citat:
Ursprungligen postat av philthomas View Post
Jag skulle inte bli förvånad att se "Micro Vista" visas i en butik nära dig mycket snart
Pocked Vista för din handdator och även en version för telefoner?

Heck, min Toshiba TV köras på Linux, varför inte Vista på TV också? Let's långsamt hela världen ner!

Vista för klockor? Ummmm ....

Old 15 maj 2008, 06:56
Givargruppen

Jag trodde att Microsoft woz försöker att döda win xp ändå? och jag antar att de hellre främja sina gamla os snarare än skinande nya dyra stället för att tillåta linux för att vinna.
Old 15 maj 2008, 14:23
Moderator-gruppen

Jag skulle aldrig ha köpt XP Eee.

Jag tror att en Linux-distributioner är perfekt för denna typ av användning. Snabb uppstart, inga virus problem enkelt.

Men många människor fortfarande vill ha XP, av en eller annan orsak.

Jag tror inte att det kommer att döda Linux marknaden ännu.

Och de är också skjuter sig i foten genom att säga att alla bärbara kör XP liksom Eee är inte tillåtet att ha en skärm som är större än 10 inches och det kan inte vara en pekskärm. Hårddisken måste också vara mindre än 80 GB.

Mitt System: Eclipse

Processor (s):
Intel C2D E7200 OC'd @ 3.6Ghz
Moderkort:
Asus P5Q Pro
RAM Minne:
OCZ 8GB 800MHz
Grafikkort (s):
Saphire Radeon 4850
Ljudkort:
Ombord
Hårddisk (s):
Enorma
Optisk enhet (er):
Sony al cheapo en.
Mål / PSU:
Antec Three Hundred
Kylning:
Arctic Cooler 7 Pro, 3 fall fans.
Nätverk / Internet:
Titan ADSL
Monitor (s):
Dubbla 19 "LCD
Operating System (s):
XP SP3
Old 16 maj 2008, 01:52
Givargruppen

Japp ..... och inte mer än ett gig RAM-minne och du har att stå på ett ben och hum Dixie
Old 16 maj 2008, 08:56
Givargruppen

Det är verkligen märkligt! Nästan som att bli av med 10% skatt och sedan hoppar genom tunnband att producera ett resultat som motsvarar ... 10% skatt. De bli av XP och sedan säga: OK, du kan ha det, men vi verkligen verkligen bli av med det, det är bara det att för en viss kategori av maskiner vi inte!

Alla vet vad ett litet fotavtryck XP har!

Old 19 maj 2008, 15:20
Moderator-gruppen

Tja, jag har definitivt ändrat mig om detta.

Min Eee följde med standard Xandros Linux som jag velat börja med.

Men jag tyckte att det verkligen inte passar mig mycket bra. Det var alltför enkel i enkla steg och det var bara för mycket ansträngning för att försöka använda enkla linux på ett avancerat sätt.

Jag hittade Xandros (standard OS) att vara mycket långsam prestanda klokt, vilket var märkligt eftersom Linux normalt går mycket snabbare än XP.

Jag mindes hur irriterande jag tycker OpenOffice. Egentligen hade jag vant sig vid det, men sedan Stavningskontroll helt dött och jag hade ingen möjlighet att åter göra det möjligt kort en komplett format. Jag behövs. Docx stöd som är vad skolan använder och jag inte gillar med att omvandla allt till. Doc

Nätverk stöd byxor. Jag vet inte vad Asus gjorde det men det var inte fungerar bra och jag var alltid försöker problem skjuta den. Andra verkar ha detta problem också.

Så jag bestämde mig för jag skulle försöka installera Ubuntu. Gav upp på 5 minuter efter att jag har det på det eftersom det inte finns några drivrutiner för det trådlösa kortet som gör det i praktiken värdelös.

Så då bestämde jag mig för jag skulle gå med XP.

Efter ungefär en dag för att försöka få det att installera från USB jag slutligen fick det på det och jag är nu mycket nöjd med det.

Det startar upp riktigt snabbt (tack vare nLite), som verkligen är stabil och snabb, och kan integreras med resten av mitt nätverk bättre.

Sammantaget tycker jag att den Eee mycket mer värdefullt med XP. Jag lämnar Linux för att köra servrar

Reply

Register

Komihåglista

Liknande Trådar
Tråd Thread Starter Forum Svar Senaste Inlägg
Att gå över från Microsoft Office 2007 Outlook på datorn 2 Microsoft Office X Entoutage på Mac jjuli Office Suites & Applications 0 11 juni 2009 15:52
Finns det någon Linux-distributioner som lär Du Linux pest79456 Linux & Alternativa OS 2 23 april 2009 13:26
Kan taskkill kommandot döda ett nätverk programmet? KolorBlind Windows-operativsystem 1 8 januari 2009 19:45
Gamla PC Kommer inte Boot - Många Blue Screens Döda Det actionlover Windows-operativsystem 41 30 november 2008 12:50
Hjälp för Linux Aners92 Linux & Alternativa OS 3 30 januari 2008 03:29
Thread Tools

Arabic Bulgarian Chinese (Simplified) Chinese (Traditional) Croatian Czech Danish Dutch English Finnish French German Greek Hebrew Hungarian Italian Japanese Korean Latvian Lithuanian Norwegian Polish Portuguese Romanian Russian Serbian Slovak Spanish Swedish Thai Turkish Ukrainian

Copyright © 2006 - 2009 Computer Juice.