![]() |
|
| ||||||||||||
| ||||||||||||
| Så jag har bestämt att göra en dual boot på min nya laptop (Toshiba A200-28p). En anledning är att jag behöver det för mitt examensarbete. Jag har aldrig tidigare köra dual boot, alltid haft Win på min laptop och används Linux-labb på CS, men de kör CentOS och jag inte gillar det så mycket (och jag har använt Ubuntu tidigare på en mycket dålig dator hemma även om jag inte har installerat den).
Hursomhelst kan jag inte hänga i dem taskig Labs varje dag så jag har bestämt jag kommer att behöva både (hålla Vista för spel ändamål), men har några frågor dock: Var kan jag kontrollera om min hårdvara är kompatibel med Linux / där finns drivrutiner tillgängliga? Eller ska jag bara gå för det och hoppas på det bästa. Jag kommer att behöva få tillgång till vissa uppgifter från både oss, så ska jag ha en tredje partition för data? Vilket format ska det vara så både kan läsa och skriva utan problem? Jag vet att Linux har kommit långt med NTFS erkännande och skriva, men jag på något sätt fortfarande inte litar på det. Den Toshiba kommer in verkligen udda partitioner (två 92s och en 2 GB) och jag definitivt vill ändra på detta så att jag helst ha 100GB eller så bara för data och kan delas resten mellan OS. På så sätt kommer jag inte att allt verkligen har utrymme frågor. Jag har levt med 20GB för lite tid för XP, så jag tror att jag kommer att kunna hantera 40. Kort injektion här - jag har aldrig haft en OEM OS innan ... gör det vill jag partitionera hårddisken som jag vill, eller kommer den att försöka återskapa samma setup? Jag har några skivor, men vem vet vad det är, verkar vara just för återvinning: s Jag kan inte tänka mig något annat egentligen. Jag har använt linux gott och jag har läst upp hur hela dubbel uppstart bör arbeta, det är bara att det verkar inte vara mycket på samspelet mellan de två. Jag har arbetat mycket med Knoppix Live CD samt CentOS så det är inte mycket av en fråga. Mitt System: Toshiba Satellite A200-28p
|
|
| |||
| |||
| Ledsen, men en annan fråga, om jag installerar Ubuntu i normal fråga för dual boot, är det möjligt att använda VMWare för att starta upp det? |
|
| ||||||||||||
| ||||||||||||
| maskin ska vara bra, bara berätta det trådlösa kortet. thats hårdast normalt.
Linux kan läsa och skriva till NTFS men bot vinna och lin kan r / w fett 32 och 16, så någon av dem skulle göra heller om du installerar normalt du för vana att kunna få VMware att starta upp den partitionen. (Om jag var du id använder virtualbox) när du installerar det använder virtualbox det skapar en bild, det är en enda fil som innehåller hela operativsystemet. Mitt System: Cewy s undrar macine
|
|
| |||
| |||
| Enligt Toshiba webbplats och Enhetshanteraren det är en "Intel ® trådlös WiFi ™ Link 4965AGN". FAT32 är det då. Se, det är jag behöver för att kunna komma åt Linux genom att starta upp, men då och då kan behöva snabb tillgång till saker. Jag skulle kunna leva utan den, om det är absolut nödvändigt. |
|
| |||
| |||
| Jag har den trådlösa, med stöd i den nya kärnan så dina ok där. och snabb acess till vad |
|
| |||
| |||
| Linux! Saken är den att jag kodar i ett programplaneringsram endast tillgänglig för Linux (GODI) liksom en del andra saker som inte kör bra i Windows ... om jag har en idé för att åtgärda ett fel eller något jag vill göra det direkt, även om jag spel. |
|
| |||
| |||
| En annan snabb fråga, ska jag få 64bit version av Ubuntu eller borde jag bara hålla fast vid 32bit trots att processorn kan göra 64? Verkar inte gå att hitta något om kompatibilitetsproblem som Windows gör även om jag skulle förvänta sig att det inte var i närheten av lika illa. |
|
| |||
| |||
| för mindre än 4 gig RAM 32 bitars om du har 4 eller fler 64. vara tacksamma du programmering på Linux. om du har ett problem så kan du faktiskt ta reda på vad som gick fel |
|
| |||
| |||
| Citat:
Det är bara att GODI bara på Linux och några andra saker jag förmodligen kommer att använda inte köra efficeintly på Windows. Antingen som jag kan ta reda på vad som är fel. Jag tycker bara det är patetiskt att du inte kan virtualise ett installerade systemet. Finns det något sätt att skapa en bild från hårddisken till virtualise det? |
|
| |||
| |||
| en debugger är att planeringen inte att berätta för er varför Explorer kraschade 10 gånger i rad ......... |
![]() |
|
| Komihåglista |
Liknande Trådar | ||||
| Tråd | Thread Starter | Forum | Svar | Senaste Inlägg |
| Dual Boot Ubuntu Linux och Vista Nu Alla OS inte laddar! | Blade110L | Linux & Alternativa OS | 0 | 14 juni 2009 08:44 |
| En fråga om Dual Boot? Spelar det någon Slow PC Down? | hitman0042 | General Software Chat | 2 | 1 juni 2009 01:59 |
| Dual boot hjälp - ubuntu installerat nu lägger vista | d0od | Windows-operativsystem | 1 | 7 november 2008 08:47 |
| Hjälp med Dual uppstart vista / ubuntu med lojack programvara | pest79456 | Linux & Alternativa OS | 3 | 12 oktober 2008 09:39 |
| Hur: Dual Boot Vista / XP det enkla sättet | SocialWarfare | Windows-operativsystem | 0 | 30 april 2008 19:04 |
| Thread Tools | |
| |