![]() |
|
| |||
| |||
| Ursäkta om detta verkar dum, men jag är inte erfaren på något sätt med Excel! Jag måste samla in information om en månad i ett kalkylblad. Jag har ett separat blad som har prisinformation om det vill säga Typ x = £ 123,00, typ y = £ 321,00 och så vidare. Jag vill kunna gå in koden t.ex. x i de viktigaste kalkylblad och priset anges automatiskt från andra arbetsbok. Hoppas detta är vettigt? |
|
| ||||||||||||
| ||||||||||||
| Hur många koder som du har i stort sett? Har koderna också beskrivningar samt priser? De två sätt att göra det antingen som ett nedrullningsbara listan eller som ett textfält. Vilket sätt du verkligen vill ha en beskrivning som ska visas, liksom priset, för att visa att de valde rätt produkt.
| |||
| |||
| Jag har 120-nummer som berör så många beskrivningar och priser. |
|
| |||
| |||
| Du kan bolla runt med de här raderna och anpassa dem till vad du behöver ... Alla dollar är absoluta referenser så att du kan kopiera formeln där du först skriva det och det fungerar fortfarande. 120-nummer är för många för en nedrullningsbara valet. Jag antar din prissättning tabellen är på blad 2 och att det är: Rubriker, A1 = "Typ" A2 = "Beskrivning" A3 = "Pris" Data, A2: C 121 innehåller tabellen uppgifter Så, för att (exempelvis) rad 8 i blad 1 som (exempelvis) kolumn F som trädde typ, kolumn G som visas beskrivning och kolumn H som visas pris G8 kommer att pröva om något är i F8 och om det finns, det visar antingen "Ogiltig typ!" eller en korrekt beskrivning = OM (ISBLANK (F8 ),"", IF (ISNA (LETARAD (F8, $ Sheet2! $ A $ 2: $ C $ 121,2, FALSE)), "Ogiltig typ!", LETARAD (F8, $ Sheet2! $ A $ 2: $ C $ 121,2, FALSE))) H8 kommer att pröva om något är i F8 och om det finns, det visar antingen ingenting om F8 är ogiltig eller rätt pris (som kanske eller kanske inte är noll) = OM (ISBLANK (F8 ),"", IF (ISNA (LETARAD (F8, $ Sheet2! $ A $ 2: $ C $ 121,3, FALSE )),"", LETARAD (F8, $ Sheet2! $ A $ 2: $ C $ 12 1,3, FALSE))) |
![]() |
|
| Komihåglista |
Liknande Trådar | ||||
| Tråd | Thread Starter | Forum | Svar | Senaste Inlägg |
| Hjälp med Excel formel vänligen | robbie73 | Office Suites & Applications | 2 | 10:e sep 2008 11:00 |
| Word / Excel, snabb fråga | ashmehta | Office Suites & Applications | 6 | 22 maj 2008 09:56 |
| Excel fråga | HistoryGirl | Office Suites & Applications | 1 | 8 april 2008 08:09 |
| Excel hjälp | Dj Ram | Office Suites & Applications | 2 | 19 februari 2008 11:22 |
| Hjälp med Excel behövs! | xxxizzyxxx | Office Suites & Applications | 1 | 17 januari 2008 17:48 |
| Thread Tools | |
| |