![]() |
|
| |||
| |||
| Hvorfor sund rejse hurtigere i varm luft? Jeg har brug for at vide for min fysik emne |
|
| |||
| |||
| Varm luft er mindre tæt, så lyden kan køre hurtigere. |
|
| |||
| |||
| Det er ikke tilfældet. Sound rejser hurtigere i mere fintmasket materiale. Det rejser hurtigere i kold luft. Det rejser hurtigere i stål. Mere tætte materialer har molekyler tættere på hinanden. De behøver ikke at rejse så langt for at bule ind i det næste molekyle. |
|
| |||
| |||
| Molekylerne ikke er emballeret så tæt som gør for en lettere vibrationer i luften. |
|
| |||
| |||
| De rejser af lyd afhænger af kræfter mellem atomer eller molekyler af mediet, og i en gas disse force kun handler i den korte periode, hvor de kolliderer. Men i væsker og faste stoffer, det grundlæggende spørgsmål er, hvor hurtigt atomerne jiggle rundt i deres lokale holdninger (lydbølger faktisk koordineret lang bølgelængde "jiggles"), som bliver hurtigere jo højere styrken af den lokale kræfter holder atomerne nogenlunde på plads. Så lyden bevæger hurtigste på den mest kraftigt agglomererede materialer. |
|
| |||
| |||
| Jo hurtigere flytte molekyler med varm luft, er bedre til at overføre lydbølger. Kolde forsinker molekylerne down.Of naturligvis så længe trykket er det samme i både koldt og varmt masser. |
|
| |||
| |||
| Jeg vil vove at gætte på, at lyden bevæger sig hurtigere i kold luft, jeg kan tage fejl, here.Denser materialer en tendens til at overføre vibrationer hurtigere end materiale, der er mindre tæt. Kold luft er mere fintmasket end varm luft, således lyd bør rejse hurtigere i koldere air.Honestly Men forskellen bør kun mig marginal.Now, noget meget interessant sker der, hvis du bruger varm luft, der også er fugtigt. Fugtige luft er mere fintmasket end tør luft og varm luft, har en større tilbøjelighed til opbevaring af vand. Det kan hævdes, at fugtige luft sender lyden hurtigere end tør luft ved samme temperatur. |
|
| |||
| |||
| Hovedtanken er, at lyden er presset bølger. Disse bølger afvisningsprocent off af de organiske molekyler i luften i en fast, eller i flydende før de når us.Temperature er et mål for, hvor hurtigt molekylerne er støde ind i hinanden ... Jo højere temperatur, jo mere de er støde ind i hinanden, og jo mere information, de foretager, når de har ramt hver other.Since de allerede støde ind i hinanden på en fast kurs på grund af den høje temperatur, et tryk bølge kommende langs vil rejse faster.If det blev køligere udenfor, molekylerne ikke ville pukkel så ofte, og det ville tage længere tid for presset bølge til at rejse. |
|
| |||
| |||
| Hastigheden af lyd i en ideel gas er lig med RMS hastighed molekylerne, og det stiger med temperaturen (den kinetiske energi pr grad af frihed for hver molekyle er 1 / 2 KT). Du kan vise dette ud fra ligningen for hastigheden af lyd i en gas v = sqrt (gamma P / RHO) hvor P er tryk og Rho er densitet (dvs. hastigheden stiger, massefylde formindskelserne). Gamma er adiabatic constant.You kan også udtrykke hastigheden af lyde, som sqrt (gamm RT / m) hvor m er massen af hver molecule.Ignore alle svar at sige hastighed stiger med massefylde. De kender ikke noget fysik. |
|
| |||
| |||
| Jeg tror, det ville være noget som på en køligere dagen, luften er mere tætte og lyd er en vibration af sagen. Derfor er mere fintmasket, jo bedre. Men som det blev nævnt, fugtige luft er et problem |