![]() |
|
| |||
| |||
| Hvorfor lyd reise raskere i varm luft? Jeg trenger å vite for min fysikk emnet |
|
| |||
| |||
| Varm luft er mindre tett, slik at lyden kan reise raskere. |
|
| |||
| |||
| Det ikke. Lyd går raskere i mer tett materiale. Det går raskere i kalde luften. Det går raskere i stål. Mer tette materialer molekyler nærmere hverandre. De trenger ikke å reise så langt for å Bump til neste molekyl. |
|
| |||
| |||
| Den molekylene ikke pakket så tett som gir en enklere vibrasjon i luften. |
|
| |||
| |||
| De reiser av lyd avhenger av kreftene mellom atomene eller molekylene i mediet og i en gass som force bare handle under kort periode når de kolliderer. Men i væsker og faste stoffer grunnleggende spørsmålet er hvor fort atomene jiggle rundt i sine lokale posisjoner (lydbølger faktisk koordinert lang bølgelengde "jiggles") som blir raskere jo høyere styrken til den lokale styrker holder atomene omtrent på plass. Så lyden går raskest i de mest sterkt bånd materialer. |
|
| |||
| |||
| Jo raskere bevegelige molekyler av varm luft er bedre til å overføre lydbølger. Kalde bremser det molekyler down.Of selvfølgelig så lenge trykket er den samme i både kalde og varme massene. |
|
| |||
| |||
| Jeg vil våge å gjette at lyden går raskere i kalde luften, jeg kunne være galt, here.Denser materialer har en tendens til å overføre vibrasjoner raskere enn materiale som er mindre tett. Kald luft er tettere enn varm luft, og dermed lyden bør reise raskere i kaldere air.Honestly, men forskjellen bør bare meg marginal.Now, noe veldig interessant som skjer hvis du bruker varm luft som også fuktige. Fuktig luft er mer tett enn tørr luft og varm luft har en bedre tilbøyelighet for lagring av vann. Det kunne hevdes at fuktig luft overfører lyden raskere enn tørr luft ved samme temperatur. |
|
| |||
| |||
| Hovedformålet Tanken er at lyden er trykket bølger. Disse bølgene spretter ut av molekyler i luften, i et solid, eller i en væske før de når us.Temperature er et mål på hvor raskt molekylene bumping i hverandre ... Jo høyere temperatur, jo mer de er bumping inn i hverandre, og jo mer informasjon de bære når de treffer hver other.Since de allerede bumping i hverandre på en rask hastighet på grunn av høy temperatur, et press bølge kommer sammen vil reise faster.If det var kulere utenfor den molekylene ikke ville Bump så ofte, og det vil ta lengre tid for trykket bølge å reise. |
|
| |||
| |||
| Hastigheten til lyd i en ideell gass er lik RMS hastighet av molekyler, og dette øker med temperaturen (den kinetisk energi per grad av frihet for hvert molekyl er 1 / 2 kt). Du kan vise dette fra ligningen for hastigheten til lyd i en gass v = SQRT (gamma P / RHO) der P er trykket og Rho er tetthet (dvs. hastigheten øker når tettheten minker). Gamma er adiabatic constant.You kan også uttrykke hastigheten på lyden som SQRT (gamm RT / m) der m er massen til hver molecule.Ignore alle svar som sier at hastigheten øker med tetthet. De vet ikke noe fysikk. |
|
| |||
| |||
| Jeg tror det ville ikke være noe som på en kjøligere dag, luften er tett og lyd er en vibrasjon av saken. Derfor er flere tette det bedre. Likevel så noen nevnt, fuktige luften er et problem |
![]() |
|
| Hugseliste |
Lignende Tråder | ||||
| Tråd | Tråd startet | Forum | Svar | Siste innlegg |
| Hvilken CPU er raskere? | TTHJames | CPUer, Hovedkort & RAM | 6 | 19 juni 2009 10:20 |
| Hvordan kan jeg få Vista starter opp raskere og stengt Faster | ashmehta | Windows-operativsystemer | 12 | 11 mai 2008 02:16 |
| Travel Enhet nødvendig | bungeeboy | Bærbare datamaskiner, mobiltelefoner og PDAer | 2 | 24 mars 2008 08:19 |
| Bærbar Laptop Travel Speaker - verdi for pengene.! | sunandoghosh | Lyd, høyttalere og MP3-spillere | 1 | 13 juni 2007 06:40 |
| Thread Tools | |
| |