mindre kapital

Magazine
Go Back   Computer Juice > Allmänna Forum > Off Topic Discussion

Register

Varför ljudet färdas snabbare i varm luft?

Reply

Thread Tools
Old 18 mars 2007, 03:00
New Member Group

Default Varför ljudet färdas snabbare i varm luft?

Varför ljudet färdas snabbare i varm luft?

Jag behöver veta för min fysik ämne
Old 18 mars 2007, 03:14
New Member Group

Varm luft är mindre tät, så att ljud kan färdas snabbare.
Old 18 mars 2007, 04:10
New Member Group

Det gör det inte. Ljud färdas snabbare i tätare material. Det färdas snabbare i kall luft. Det färdas snabbare i stål. Mer tätt material har molekylerna närmare varandra. De behöver inte resa så långt för att stöta in i nästa molekylen.
Old 18 mars 2007, 04:44
New Member Group

De molekyler som inte är packade så tätt vilket gör att en lättare vibrationer i luften.
Old 18 mars 2007, 04:52
New Member Group

De reser med ljud beror på krafterna mellan atomer eller molekyler av medium, och i en gas som gäller endast under kort tid när de kolliderar. Men i vätskor och fasta ämnen den grundläggande frågan är hur snabbt atomer ruska runt i sina lokala positioner (ljudvågor faktiskt samordnas lång våglängd "jiggles") som går snabbare ju högre styrkan i den lokala krafter hålla atomer ungefär på plats. Så ljudet färdas snabbast i de mest starkt bundna material.
Old 18 mars 2007, 05:00
New Member Group

Ju snabbare flytta molekyler av varm luft är bättre på att överföra ljudvågor. Kalla bromsar molekylerna down.Of naturligtvis så länge trycket är detsamma i både kall och varm massa.
Old 18 mars 2007, 05:10
Banned Group

Vågar jag gissa att ljudet färdas snabbare i kall luft, jag kan ha fel, here.Denser material tenderar att överföra vibrationer snabbare än material som är mindre tät. Kall luft är tyngre än varm luft, vilket ljud skulle resa snabbare i kallare air.Honestly Men skillnaden bör endast mig marginal.Now något mycket intressant som händer om du använder varmluft som också är fuktig. Fuktig luft är tätare än torr luft och varm luft har en större benägenhet för att lagra vatten. Det kan hävdas att fuktig luft överför ljud snabbare än torr luft vid samma temperatur.
Old 18 mars 2007, 06:08
New Member Group

Grundtanken är att ljudet är tryckvågor. Dessa vågor studsar bort av molekylerna i luften, i fast eller flytande innan de når us.Temperature är ett mått på hur snabbt molekyler stöta på varandra ... Ju högre temp, desto mer de stöta på varandra, och ju mer information de bära när de har drabbats varje other.Since de redan stöta på varandra i snabb takt tack vare hög temperatur, tryck vågen kommer tillsammans kommer att resa faster.If det var svalare utomhus, molekylerna inte skulle krocka så ofta, och det skulle ta längre tid för trycket våg att resa.
Old 18 mars 2007, 06:12
New Member Group

Hastigheten på ljudet i en ideal gas är lika med RMS-hastigheten för molekyler, och detta ökar med temperaturen (den kinetiska energi per grad av frihet för varje molekyl är 1 / 2 KT). Du kan visa detta från ekvationen för Speed of Sound i en gas v = SQRT (gamma P / rho), där P är trycket och rho är densiteten (dvs hastigheten ökar när densiteten minskar). Gamma är Adiabatisk constant.You kan också uttrycka hastigheten på ljudet som SQRT (gamm RT / m) där m är massan av varje molecule.Ignore alla svar som säger hastighet ökar med densitet. De vet inte någon fysik.
Old 5 maj 2009, 03:32
New Member Group

Jag tror att det skulle finnas någon som på en svalare dag, luften är tätare och ljudet är en vibration i frågan. Därför tätare desto bättre. Men som någon nämnde, fuktig luft är ett problem
Reply

Register
Thread Tools

Arabic Bulgarian Chinese (Simplified) Chinese (Traditional) Croatian Czech Danish Dutch English Finnish French German Greek Hebrew Hungarian Italian Japanese Korean Latvian Lithuanian Norwegian Polish Portuguese Romanian Russian Serbian Slovak Spanish Swedish Thai Turkish Ukrainian

Copyright © 2006 - 2009 Computer Juice.