Travel Fans
Go Back   Computer Juice Datorteknik General Hardware Chat

Register

Computer Basics - PC komponenter Explained

View Poll Results: Hur användbart var min rapport? 1-5 (5 = bäst, 1 = sämst)
5 2 16,67%
4 5 41,67%
3 4 33,33%
2 0 0%
1 1 8,33%
Väljarna 12. Du får inte rösta i denna enkät

Reply

Ämnesverktyg
Old 18 Oktober 2007, 10:53
Donor VIP

dess enkla. det moderkortet är den största anslagstavla där du pluggar in i saker som din cd-enhet och hårddisk till och diskettenheten. Det ser ut så här.

Moderkortet är utrustat med bara ett AGP 8x så du behöver en AGP 8x (eller ett AGP 4x) grafikkort för att använda det med.

Moderkortet är utrustat med bara en PCI-E 16x så behöver du ett PCI-E 16x (eller en PCI-E 8x) grafikkort för att använda det med.

ett moderkort håller din processor också. Det finns många olika storlek processorer och tillsammans med det finns många olika styrelser mamma att hålla de olika storlekarna.

-------------------------------------------------- ----------------------------------------------
Det finns saker som kallas grafikkort. vad de gör processen är mycket data som i spel. som i detalj och göra och många andra saker. de har speciella minne på grafikkortet som håller data för miljön i spelet. De kommer för PCI, AGP PCI-E och PCI-E 16x. du kanske tänker, "varför så många PCI thingys?" Ja, varför de kallade dem alla att ingen aning. PCI var den 1: a större slag. de är mycket gamla och förlegade. sedan kom AGP, det står för "Advanced Graphics Port" Låt inte namnet lura dig, dess också föråldrad. Jag är inte säker var PCI-E 1x kom in, men inte få det förväxlas med PCI-E 16x. de är helt olika. nu PCI-E 16 gånger är de bästa. de är snabbare och kostar mindre att göra än AGP eller någon annan för den delen.

PCI

AGP

PCI-E 1x

PCI-E 16x
-------------------------------------------------- -------------------------------------------------- -------
RAM är en annan komponent som du sätter in på ditt moderkort att göra en dator fungerar. Dess står för Random Access Memory. I grunden har det uppgifter för det program du använder för tillfället. Om du inte har tillräckligt, då du datorn kommer att bli långsam. Vad händer om du tar slut är det att använda hårddisken som back up för RAM om det behövs, men hårddisken kommer att vara mycket långsam jämfört med RAM. Det finns 3 huvudtyper av RAM. DDR, DDR2 och DDR3. DDR var förra generationen och nu standarden är DDR2. DDR2 körs med högre hastigheter och är effektivare. de är inte bakåtkompatibla. DDR3 är ny och behöver mer tid att utveckla.

också, om du har en 32bit OS (OS = operativsystem (dvs Xp, Vista, 2000, 98)) det kommer bara att upptäcka 3.25GB RAM MAX. Om du vill använda mer, måste du få en 64bit OS. Problemet är, 64Bit OS har många kompatibilitetsproblem med massor av programvara. Vista 64bit har bättre stöd nu jämfört med 64Bit XP.

DDR

DDR2

DDR3
-------------------------------------------------- -------------------------------------------------- --------
Nu till en hårddisk. hårddiskar finns i 4 olika typer. endast 2 som huvudsakligen används. de kommer in IDE, E-IDE (Enhanced IDE), SATA och SCSI. SATA är att bli standard medan andra äldre datorer fortfarande använda E-IDE. de har allt du data som du sparar. när uppgifterna behövs den läser den och skickar den till RAM. Det finns några varianter av varje. (SATA1, SATA2) (SCSI 68 pin och 80 pin) etc. De kontakter är alla olika.
-------------------------------------------------- -------------------------------------------------- ----------
Överklockning gör en dator del springa fortare än sitt lager hastigheter. (Dvs en CPU lager hastighet på 2GHz köra på 3GHz.) Kan du överklocka en processor, ett grafikkort, RAM. och några andra saker. den förkortade termen för överklockning är "OC". text, när du överklockar du ogiltigförklaras alla datordelar garantier av de delar som inte OC.
-------------------------------------------------- -------------------------------------------------- -------------
nu för processorer

Citat:
AMD Sockets

* Super Socket 7 - AMD K6-2, AMD K6-III, Rise MP6.
* Socket 563 - AMD lågenergi-Mobile Athlon XP-M (Âμ-PGA Socket, mestadels mobil delar).
* Socket 754 - AMD single-processor socket featuring single-channel DDR-SDRAM. Stödjer AMD Athlon 64, Sempron, Turion 64-processorer.
* Socket 939 - AMD single-processor socket med Dual-channel DDR-SDRAM. Supports Athlon 64, Athlon 64 FX till 1 GHz2, Athlon 64 X2, Opteron 100-serien processorer.
* Socket 940 - AMD singel-och multi-processor socket featuring DDR-SDRAM. Stödjer AMD Opteron 2, Athlon 64 FX processorer.
* Socket A (även känd som Socket 462) - AMD Socket stödjande Athlon, Duron, Athlon XP, Athlon XP-M, Athlon MP, och Sempron-processorer.
* Socket AM2 - AMD single-processor socket featuring DDR2-SDRAM. Ersätter Socket 754 och Socket 9392 (PGA 940 kontakter).
* Socket AM2 + - Framtida AMD socket för en enda processor system. Funktioner stöd för DDR2 och HyperTransport 3 med separerade makt körfält. Planeras att starta mellan mitten av 2007 och Q3 2007. Ersätter Socket AM2 (PGA 940 kontakter).
* Socket AM3 - Framtida AMD socket för en enda processor system. Funktioner stöd för DDR3 och HyperTransport 3 med separerade makt körfält. Planeras att starta i mitten av 2008. Ersätter Socket AM2 + med stöd för DDR3-SDRAM (PGA? Kontakter).
* Socket F (även känd som Socket 1207) - AMD multi-processor socket featuring DDR2-SDRAM. Stödjer AMD Opteron2 processorer. Ersätter Socket 940 *.
* Socket S1 - AMD socket för mobila plattformar featuring DDR2-SDRAM. Ersätter Socket 754 för mobila processorer (638 kontakter).

Intel Sockets

* Socket 1 till 80.486
* Socket 2 till 80.486
* Socket 3 till 80.486 (3,3 V och 5 V) och compatibles
* Socket 4 - Intel Pentium 60/66 MHz
* Socket 5 - Intel Pentium 75-133 MHz, AMD K5, IDT WinChip C6, WinChip 2
* Socket 6 --
* Socket 7 - Intel Pentium, Pentium MMX, AMD K6
* Socket 8 - Intel Pentium Pro
* Socket 370 - Intel Pentium III, Celeron, Cyrix III, VIA C3
* Socket 423 - Intel Pentium 41 Willamette core
* Socket 463 (även känd som Socket NexGen) - NexGen Nx586
* Socket 478 - Intel Pentium 4, Pentium 4 Extreme Edition1, Pentium M Socket N
* Socket 479 - Intel Pentium M och Celeron M
* Socket 486 till 80.486
* Socket 499 - DEC Alpha 21164a

* Socket 603 - Intel Xeon
* Socket 604 - Intel Xeon

* LGA 771 (även känd som Socket 771) - Intel Xeon
* LGA 775 (även känd som Socket 775 och Socket T) - Intel Pentium 4, Pentium D, Celeron D, Pentium Extreme Edition, Core 2 Duo, Core 2 Extreme, Celeron1, Xeon 3000-serien, Core 2 Quad.

* PAC418 - Intel Itanium
* PAC611 - Intel Itanium 2, HP PA-RISC 8800 och 8900
* Socket B (LGA 1366) - en ny socket för kommande Intel-processorer integrera integrerad minneskontroller och CSI
* Socket H (LGA 715) - en framtida ersättare för den nuvarande Socket T (LGA 775).
* Socket M - Intel Core Solo, Intel Core Duo och Intel Core 2 Duo
* Socket N - Intel Dual-Core Xeon LV
* Socket P - Intel-based; ersätter Socket 479 och Socket M. Släppt 9 maj, 2007.
de är alla Socket slag någonsin. det citatet var från Wiki. bara ett fåtal som faktiskt används nu när man nya processorer. 775 är den mest populära eftersom den stöder nya Core 2 Duo som har vördad som bästa överklockning processorer någonsin, liksom den nya Core 2 quads. Låt inte en CPU's GHz (dvs. 2.4Ghz) lura dig att tro att en processor är snabbare med det. Saker inuti en CPU kallas rörledningar saken mer. ju kortare rörledningar som mindre hastighet du behöver för dagen att gå igenom. nu det är därför Core 2 Duo är den bästa.

-------------------------------------------------- -------------------------------------------------- -------------
OK, Strömförsörjning tid. Ett nätaggregat är ofta kallas ett PSU, eller Nätaggregat. Kom ihåg, det som gör ett bra nätaggregat för hi slutet datorer med krävande delarna är inte hur många watt det (dvs. 400Watt PSU) men främst ampere på 12V linje. Vad är detta? väl, dess en strömkabel som går direkt från nätaggregatet till grafikkortet. PCI-E 16x kort använder en 6 Hole Adapter. Det är mycket viktigt att du har bra förstärkare på denna linje eller ditt kort inte fungerar korrekt. Effektivitet är en annan sak. Om din PSU är endast 50% effektiv, kommer du inte få så mycket makt som annonserar eftersom en del av makten kommer att gå förlorad i värme. Också, innan du köper en nätaggregat alltid titta på recensioner (väl göra det för något du köper verkligen) och om de säger sitt dåliga, inte får bli det. ett dåligt nätaggregat kan vara ödet för hela ditt bygga.
-------------------------------------------------- -------------------------------------------------- -----------
Kyla är nästa. Låt oss börja med grunderna. En bra kyls fall. När du tittar på ett fall du vill veta hur bra luftflödet. vad du bör leta efter är en som har en 120mm fläkt på framsidan för att intaget kall luft, eftersom kall luft befinner sig på den nedre delen av marken. luften kommer att gå därifrån till fallet. en bra CPU kylflänsen (komma dit på en minut) kommer att ha 2 fläktar. en sugande och en blåsning. den suger kommer ta kall luft från framsidan av ärendet och en blåsa kommer att vara motsatsen till den suger och blåser det nu varm luft bort. bredvid en fläkt på baksidan av ärendet kommer att uttömma den varma luften. eftersom varm luft stiger, fläkten det normalt placeras på övre delen av ryggen i fallet.

-------------------------------------------------- -------------------------------------------------- -------
Cooling Heatsinks. Vad är en kylfläns? Well, its a bit metall som går på saker som en CPU eller GPU (Graphics Processing Unit (den på grafikkortet)) osv dess vad hjälper håller sak som dess kyla Stay cool. tillsammans med det är en fläkt som är monterad på kylflänsen för att avleda värmen på det. Det finns några saker att titta efter när man reser sig en, speciellt om du ska överklocka. Koppar är den bästa där ute. Det avleder värme snabbt, så det är en sak du ska titta efter när man reser sig en. annan sak du bör leta efter är dessa saker kallas heat pipes. De är fasta rör av vad allt material som används som gör kylflänsen ta värmen ännu snabbare. normalt du bara se den i CPU-kylflänsar, men nu kan du uppgradera vissa grafikkort kylflänsar med dem. När du använder din kylfläns you cant bara lägga det på och gå. Du måste använda vad de kallar, "Kylpasta" till Bond processorn och kylflänsen ihop så att de faktiskt kan överföra värme från sak är kylning. Arctic Silver 5 är # 1 choice. Det är 99,9% äkta silver. Varför är det bra? väl, bedriver silver värme bättre än koppar, men silver är farligt. du får det på händerna du har ett problem. latexhandskar göra fint.

-------------------------------------------------- -------------------------------------------------- --------
Fans. de kommer i ett fåtal storlekar. 80mm, 92mm, 120mm och några andra. vad man ska leta efter i en fläkt.
1 Size Matters. desto större fläkten, desto mer kyla område den täcker, desto mindre hastighet du behöver för att få bra luftflöde.
2 fläktljudet kan vara irriterande. bullret är betygsatt av dBA (decibel)
3 CFM (eller kubikfot per minut), hur mycket luftflöde det blir.

-------------------------------------------------- -------------------------------------------------- ------
Ljudkort. inte alla är likadana. kan börja med ljudkvalitet. Det finns 4 bitar, 8 bitar, 16 bitar, 24 bitar och 32 bitar. 32 bitars kort du inte ser ofta, 24 är vilka kort nu för tiden normalt har. Vissa kort har egen ljudprocessor på dem så när spel får du fler bilder per sekund. (Kommer till det i en minut) och en del även har X-RAM på dem som håller super kvalitet ljud för spel som i Battlefield 2, Battlefield 2142 och Prey. Dessa kort kommer att ha tillgång till surroundljud där när i spel hjälper lokalisera fienden lätt. Jag fick min 5.1-surroundljud från Logitech för endast $ 32! riktigt bra system också!

[IMG] http://i106.photobucket.com/albums/m265/fungusboy/soundcard2.jpg [/ IMG

-------------------------------------------------- -------------------------------------------------- ------
FPS kan stå för många saker. Att veta hur man ska räkna ut hur lång tid det betyder är enkelt. När man talar om spelet släkten's FPS betyder First person shooters. När man talar om prestanda i ett spel FPS betyder frames per sekund. som är ett mått på hur spelet hackar is. låg FPS är som att stanna upp och gå, medan hej FPS är slät spelet. FPS i andra termer som meter per sekund normalt inte komma upp hit.

Jag önskar att jag bara kunde få de senaste 5 bilderna visas i stället för att behöva klicka på dem. säger att jag måste få tillstånd från en moderator er något ... något som gör att ni tror att mitt betänkande är bra? allt är det är att förklara helt enkelt att nya byggare om datorer.

Mitt System: Top Secrit

Processor (s):
Intel Core i7 860@3.2GHz
Moderkort:
MSI P55M-GD45 LGA 1156
RAM-minne:
Ett Data DDR3 1600MHz
Grafikkort (s):
ATI HIS 5.850
Ljudkort:
ombord (för tillfället)
Hard Drive (s):
WD 250GB
Optisk enhet (er):
Klicka på länken i signatur
Case / PSU:
CORSAIR CMPSU-750TX (750
Kyla:
Arctic Cooling Freezer 7
Nätverk / Internet:
DSL hög
Monitor (s):
X2gen 1680x1050
Operating System (s):
Windows 7 Slutlig 64bit

Old 18 Oktober 2007, 11:05
Moderator

Thanks for sharing.

Bara en sak, på en guide som denna ser till att allt är 100% korrekt.

Om du ser något som behöver förtydligas post här och en mod hjälper dig att redigera informationen.

Old 18 Oktober 2007, 11:09
Donor VIP

Om jag skulle behöva ändra något för att du gärna berätta för mig. Jag är alltid lägga till, redigera denna sak för att kontrollera att korrekta och rättstavade

Edit-detta skrå är inte på hur man sätter ihop, bara om vad det är klappar och info om dem för förståelsen av vad de gör. bara i fall någon blir förvirrad.
Old 18 Oktober 2007, 11:28
Donor VIP

Jag har aldrig byggt en dator så jag trodde att jag skulle passera en kommentar. Majoriteten av det låter / ser bra ut på bilderna definitivt hjälpa. Däremot är det nödvändigt för en fullständig lista över CPUn säkert att du bara behöver ett par exempel som faktiskt kan vara relevanta.

Vad sägs om de fall som själva? Jag skulle inte veta vad man köper för att vara ärlig.

Make Poverty History

Rättvisa för 96 <- Ta gärna en titt

Mitt System: HistoryGirls Self Build!

Processor (s):
AMD Phenom X3 II 720
Moderkort:
Gigabyte MA770-UD3
RAM-minne:
4GB Ballistix
Grafikkort (s):
Radeon HD 4850 512MB
Ljudkort:
Onboard
Hard Drive (s):
1TB Western Digital
Optisk enhet (er):
DVD-ROM/CD RW + DVD-RW LightScribe
Case / PSU:
Coolermaster Elite 330/450W PSU
Kyla:
Stock
Nätverk / Internet:
Ethernet
Monitor (s):
20 "Acer
Operating System (s):
Vista HP med uppgradering för W7
Old 18 Oktober 2007, 11:31
Administrator

Looks good, thanks for sharing.

Besök vår systersajt
-- Travel Fans

Mitt System: Hybr! D

Processor (s):
AMD Turion 64 X2 TL-64 2.
Moderkort:
HP nForce 560
RAM-minne:
2GB DDR2 PC2-5300
Grafikkort (s):
Nvidia 7150M Onboard Int
Ljudkort:
5,1 Onboard Integrerad
Hard Drive (s):
250GB 5400RPM SATA300
Optisk enhet (er):
18x CD / DVD-RW DL-ATA
Case / PSU:
Stock HP
Kyla:
Stock HP
Nätverk / Internet:
10/100 NIC / 10MB Virgin
Monitor (s):
17 "WXGA + HD Widescreen
Operating System (s):
Windows 7 Ultimate 32Bit
Old 18 Oktober 2007, 11:59
Fullvärdig medlem

Får jag föreslå att du kan göra detta till en steg-bu-steg för nya byggare?

Det är mycket bra och bilderna definitivt hjälpa.

BRAVO!
Old 18 Oktober 2007, 12:05
Donor VIP

Thank you all! ni tror att en moderator kan göra de sista 5 bilder så att du dont måste klicka på dem? steg för steg va? Hmm ... Jag ska göra en video snart på det då. Kom ihåg att detta inte för att rekommendera vad man ska göra, bara info om vad de är. Nej, i dont think hela CPU listan var nödvändigt, men det var i citationstecken. efter citatet jag enplane vad som är standard nu.

Edit-dont glömma att rösta i omröstningen över denna tråd: D
Old 18 Oktober 2007, 12:21
Donor VIP

En steg för steg guide låter bra för mig. Var ska man börja och hur man sätter ihop allting.

Make Poverty History

Rättvisa för 96 <- Ta gärna en titt
Old 18 Oktober 2007, 12:23
Donor VIP

Jag tror att jag kan göra det.
Old 18 november 2007, 13:00
Donor VIP

Jag tror jag skulle vara häftigt att ha detta som ett klibbigt. men jag har en känsla av att det aldrig skulle hända ... lol. fortfarande en rolig tanke dock * hint hint * * wink wink *: D
Reply

Register

Liknande Trådar
Tråd Startat Forum Svar Senaste inlägg
Letar du efter programmet och ta reda vilken dator Components I Have! pcnewb General Hardware Chat 1 7 december 2009 12:09
Förenade kungarikets ställning på Wireless N och 5 GHz Explained. Fordy Nätverk, Modem & VoIP 5 6 december 2009 16:59
CMOS vet commands.anyone grunderna ashmehta General Software Chat 3 14 MAJ 2008 14:49
Dator (komponenter) som använder den minsta mängden energi? samosan General Hardware Chat 3 8 februari 2008 04:53
Vilka komponenter? (HJÄLP) diurno Processorer, moderkort & RAM 11 20 november 2007 07:20
Ämnesverktyg

Översättningar Powered by Powered by Google
Arabic Bulgarian Chinese Croatian Czech Danish Dutch English Finnish French German Greek Hebrew Hungarian Italian Japanese Korean Latvian Lithuanian Norwegian Polish Portuguese Romanian Russian Serbian Slovak Spanish Swedish Taiwanese Thai Turkish Ukrainian

Copyright © 2006 - 2010 Computer Juice.